Am sunat ieri la vodafone cu o problema, o rezolv, iar la final, domnisoara îmi spune mâine o să primiți un telefon de la vodafone pentru a-mi acorda o notă de la 1 la 10 unde 10 este nota cea mai mare.
Îmi aduc aminte că în urmă cu mulți ani mă amuzam când auzeam așa ceva. Însă acum mi s-a zbârlit părul pe mână când am auzit-o spunând acea ultimă frază. De ce? Pentru că Vodafone și multe alte companii au înlocuit jumătate din personal cu programe gen Andreea și Tobi de la Vodafone. Locul lor de muncă nu mai este doar o concurență între ei ci între noi și programe.
Trecem peste discuția că programele astea ne înlocuiesc, pentru că nu este întru totul adevărat. Cineva muncește să le dezvolte și alte firme noi primesc contracte ca să le întrețină.
Problema care mie mi-a atins un punct sensibil este faptul că se avansează mult prea repede cu tehnologia și oameni care nu știu se umble la volumul sau luminozitatea telefonului, rămân efectiv fără domenii unde se mai pot angaja.
Ei nu știu să facă multe lucruri și nici nu mai au capacitatea să învețe munca cu programe. Această categorie de oameni are nevoie de locuri de muncă fizică. Și credeți-mă că sunt foarte mulți oameni în situația asta.
Poate nu cunoașteți astfel de oameni și sunteți printre norocoși, dar nu toți bunicii, unchii cu mătușile și părinții au afaceri, apartamente la închiriat sau alte surse de venit. Foarte mulți ajung cu greu la pensie, iar mulți dintre ei se văd nevoiți să se angajeze pentru că nu le ajung banii de mâncare și medicamente.
Dar unde să se angajeze, pentru că acum 30-40 de ani, când au ales ce facultate să facă nu s-au gândit la domenii precum software developer și software engineer. Am cunoscut oameni care acum 20 de ani au terminat finanțe bănci (poate cel mai căutat domeniu pe vremea aia) și tot nu se descurcă în prezent cu cele mai noi tehnologii.
Bunicul smarphone-ului din mâinile voastre a apărut în urmă cu 16 ani. Uitați cât de departe s-a ajuns în 16 ani. Situația asta din zilele noastre în urmă cu 16 ani exista doar în cărțile de SF. Îi dau dreptate lui Elon Musk care a cerut public ca avansul tehnologic să încetinească.
Ce putem face?
Ei bine avem la îndemâna fiecăruia, în fiecare zi opțiuni ce pot amâna acest viitor distopic nefericit pentru cei bătrâni.
Eu aleg aproape de fiecare dată casele de marcat din super-market unde sunt oameni, nu mă duc la cele self. În lidl am văzut de fiecare dată maxim 2 case unde lucrează cineva. Mă gândesc că dacă șefii ăia mari vor vedea pe camere că lumea preferă să plătească așa, posibil să mărească numărul de casieri. În schimb dacă lumea se înghesuie la casele self, cu siguranță vor mai reduce din personal.
Spălătorii unde vine cineva și spală mașina plus alte servicii pe care știți că le folosiți și aveți la dispoziție de ales. Riscul dacă încetăm se mai folosim zonele unde oamenii oferă serviciul este ca o mătușă, un bunic sau părintele cuiva să nu mai aibă locuri de muncă. Inclusiv paznicii aceia bătrâni care nu pot opri nici o muscă, dar au un loc de muncă măcar, până și aceștia sunt înlocuiți de camere de securitate și bariere automate.

S-ar putea să-ți placă și:
Cum reușesc unii oameni să se autosaboteze
Vorbeam zilele trecute cu un prieten despre idei de afaceri, investiții și cum timpul lucrează în defavoarea celor lipsiți de curaj. Eu sunt exemplul perfect despre cum ar fi fost dacă îl ascultam de acum 7-8 ani când îmi tot zicea să investesc. Mereu discutăm despre cum ar fi fost acum viața mea dacă investeam…
Rezoluție pentru 2024: cititul
Vă povesteam recent că mi-am închis abonamentele la aplicațiile de audiobooks. Poate că o să fie doar temporar sau permanent, încă nu știu, cert este că asta funcționează cel mai bine pentru mine în acest moment. Însă de câteva săptămâni mă gândesc la chestia asta cu cititul și o cataloghez ca un fel de rezoluție…
Cum este să ai o pisică la bloc
Luna este primul meu animal de companie și a fost o noutate, plus un teritoriu necunoscut din toate punctele de vedere. Desigur că mai am prieteni care au pisică la bloc, dar altceva este când trebuie să te ocupi efectiv de tot și altceva este când asiști la o discuție. Până acum au trecut aproximativ…
Am primit toate produsele comandate de Black Friday
În mai puțin de o săptămână am primit toate produsele comandate de Black Friday! Luând în calcul ultimii 4-5 ani, anul acesta a avut de departe cea mai rapidă livrare. Deși mai mult de jumătate dintre produse mi-au venit în weekend, astăzi mi-au venit și restul. În total au fost 13 produse, însă au venit…
Continue Reading Am primit toate produsele comandate de Black Friday
Care este cel mai scump obiect personal pe care l-ați cumpărat?
Aici aș prefera să nu includem casele sau mașinile. Un obiect personal și scump de cumpărat poate fi un telefon, sistem audio pentru casă sau chiar mașină. Eu am avut o perioadă când am băgat bani mulți în boxe, stație și subwoofer pentru mașină. Se mai pot da mulți bani și pe laptop/pc, costumul/rochia pentru…
Continue Reading Care este cel mai scump obiect personal pe care l-ați cumpărat?
Și? Ați prin reducerile de Black Friday?
A trecut și ziua asta de Black Friday. Am discutat cu mai mulți oameni azi și jumătate erau siguri pe ei că totul este o mare țeapă. Nu stau să explic aici cum stă treaba cu stocurile, distribuitorii și restul de factorii ce influențează un preț. Însă vă pot convinge prin exemple clare. Eu am…
Magazinele vor fi obligate să aprovizioneze doar pe timp de noapte
Dacă trece proiectul, pentru că momentan este în dezbatere publică, magazinele mari și mici vor fi obligate să facă aprovizionarea doar pe timp de noapte, între orele 22.00 și 06.00. Înainte să disecăm și să aruncați cu ouă de prepeliță în cei care au venit cu ideea, haideți să menționăm și câteva fapte ce ne-au…
Continue Reading Magazinele vor fi obligate să aprovizioneze doar pe timp de noapte
Am mers la o curățătorie de haine nouă în Bucureștii Noi
Până de curând mă duceam la o curățătorie de haine tot în Bucureștii Noi undeva prin piața 16 februarie. Le-am dus de câteva ori fără să plec vreodată cu vreun defect la haine. Însă un prieten le ducea la alte spălătorii și de multe ori îl întrebam cât plătește. El plătea cel puțin dublu față…
Continue Reading Am mers la o curățătorie de haine nouă în Bucureștii Noi
Prosper mall din 13 Septembrie chiar este aproape gata
Dacă în luna Februarie eram uimit de cum avansaseră lucrările la Prosper mall din 13 Septembrie, acum, 8 luni mai târziu sunt uimit că încă nu este deschis. Evoluția lucrărilor despre care am scris prima dată era notabilă, în numai 3 luni. Vedeți în articolul menționat mai devreme poze din Decembrie 2022 și Februarie 2023.…
Continue Reading Prosper mall din 13 Septembrie chiar este aproape gata
S-a deschis Hype Arena by Kiddo în Colosseum mall
Toată lumea așteptă un cinematograf in Colosseum mall așa cum am scris și aici. În schimb miracolul s-a întâmplat și după ce au anunțat din Aprilie, acum au deschis Hype Arena by kiddo în Colosseum mall. Cât de mare este succesul lui? Duminică la prima oră erau deja 20 – 30 de copii nerăbdători care…
Continue Reading S-a deschis Hype Arena by Kiddo în Colosseum mall
În sfârșit vom merge la film în Bucureștii Noi
În sfârșit au început lucrările la cinematograf, după mai bine de un an și jumătate de când merg la sală în Colosseum mall. Happy Cinema este o companie românească ce va construi în Colosseum mall 5 săli de cinema care vor însuma aproximativ 400 de locuri. Lucrarea este estimată la 1.4 milioane de euro și…
Continue Reading În sfârșit vom merge la film în Bucureștii Noi
Podul Grant din București închis pe un sens timp de 5 luni
De duminică noaptea s-a închis sensul de mers de pe Podul Grant dinspre Crângași către Turda. Celălalt sens de mers este deschis traficului, iar tramvaiul 41 circulă în modul pendulă pe pod. Ce m-a uimit pe mine este declarația care spune că speră să termine lucrările până în luna martie 2024, poate chiar mai devreme…
Continue Reading Podul Grant din București închis pe un sens timp de 5 luni
Feedbackul a devenit un mod de masurare a performantei (de multe ori subiectiv) preferat de clienti. De la corporatii, la taximetrie si ridesharing, toti toti primim si oferim feedback (stelute).
Din pacate, nu va pleca nicaieri.
Și bine face că nu pleacă, inclusiv eu mă folosesc foarte mult de „recenziile” oamenilor înainte să cumpăr un produs.
Însă eu mă refeream mai mult la opțiunea noastră, ca și client de a folosi partea automată sau partea umană. Să stau 5 minute în plus la coadă pentru a-i arăta lui Lidl, Carrefour și Mega că eu, ca și client încă prefer acest serviciu sau să mă duc la casele self și să contribui cu 0,0001% în dispariția acelui loc de muncă peste 1-2-5 ani.