Trăim în era unde oricine are un număr măricel de oameni care îl urmăresc este catalogat influencer. Nu stau să dezbat definiția acestui termen pentru că sincer îmi este rușine, dar trendul rămâne și va fi mult timp de acum încolo valabil. Însă, dacă vrei să-ți promovezi afacerea printr-un influencer, trebuie să fii atent la acest detalii care vor face diferența acum, dar și peste 10 ani.
Ce mă recomandă să fac aceste precizări?
Sunt alții în domeniul online cu o vechime mult mai mare ca a mea, dar asta nu înseamnă tot. Am o prietenă care scrie pe blog de peste 10 ani și nu avea minimul de cunoștințe despre domeniu. După 10 ani ea nu știa ce eu am descoperit în mai puțin de 1 an. Nu mă dau cunoscător, scot doar niște detalii în evidență. Vechimea nu înseamnă tot!
Am câțiva ani, dar foarte activi. Citesc multe rapoarte anuale făcute de n firme din domeniu. Urmăresc influenceri mult mai mari decât mine și cel mai important le urmăresc comentariile în urma unor colaborări și așa se nasc cunoștințele.
După atâta timp am ajuns să fac o diferență extrem de clară între platformele unde activează anumiți influenceri, iar asta este miezul problemei.
Ce fel de afacere vrei să ai ca să știu ce fel de influencer să-ți recomand
Înainte să afli ce părere am despre platformele unde activează experții în promovare online, ar trebui să cunoști 2 lucruri foarte importante. La ambele trebuie tu să-ți dai un răspuns sincer:
- Ce fel de afacere ai/vrei să ai? O afacere pe termen scurt? Ai aflat că în următorii 2-3 ani va rupe un domeniu și ai intrat și tu pentru că nu sunt mulți și pentru că ți-a recomandat cineva sus pus? Sau vrei să ai afacerea asta pentru cel puțin 10 ani?
- Care sunt influencerii cei mai cunoscuți, care au cel puțin 7-8 ani în acest domeniu, trăiesc numai din asta și din ce platformă au început? Au încetat să mai folosească acea platformă?
Nu este nici o problemă dacă nu cunoști răspunsul la nr 2. Îți vei da singur seama pe parcursul articolului.
Influencerii care îți pot promova afacerea doar pe termen scurt
Influencerii care au numărul mare de oameni care îi urmăresc doar pe platforme de socializare – facebook, instagram, tik-tok și într-o mică măsură chiar și youtube (am să explic mai încolo de ce și youtube), nu te pot asigura niciodată că reclama făcută de el mâine, va avea efect și peste 10 ani.
Când ați căutat ultima dată pe una din aceste platforme o recenzie la un produs, o părere despre un serviciu sau impresii despre..orice? Așa cum spre exemplu eu și conform rezultatelor anuale de la google, foarte multă lume, am căutat asta pe browser?
Dacă vrem să aflăm ceva, dăm un search pe google (sau orice alt motor de căutare). Iar dacă vrei să vezi cum altcineva rezolvă acel lucru, te uiți la un video pe youtube.
Dar nu cred pe cineva care o să-mi spună că a dat search pe instagram ca să găsească impresii despre o mașină, carte, un restaurant sau călătorie într-o anumită locație.
Prin urmare, dacă vrei să ai afacerea și peste 10 ani, îți recomand să faci reclamă cu un influencer care activează pe platforma unde și tu cauți sau ai căuta păreri. Influencerii care activează numai pe platformele de socializare și au mulți urmăritori, îți fac reclamă acum, dar acea reclamă va fi irelevantă după o săptămână, ca să nu mai zic luni sau chiar ani.
Ce impact mai au reclamele de pe instagram, facebook sau tik-tok de acum 5 luni?
Da, au foarte mulți urmăritori, dar impactul lor este pe durata reclamei, pe urmă ea nu mai există. În schimb, cu un blogger, articolul lui va putea fi găsit de cineva și peste 10,20-30 de ani.
Colaborarea cu influenceri pe facebook
Facebook are motor de căutare intern. Nu are legătură cu motorul de căutare google, bing sau altele. Și sincer, nici acela pe care îl are nu funcționează foarte bine. Dacă cauți orice, o să-ți arate pe un ecran foarte scurt postări, pagini, persoane, fotografii, clipuri video și grupuri ce conțin cuvintele pe care tu le-ai căutat. Deci relevanță zero.
Da, este mișto că fb oferă instrumente precise de ochire a publicului țintă când vrei să faci o reclamă, dar asta are sens doar dacă vrei vânzări acum, pe durata reclamei. După ce s-a terminat reclama, acel conținut devine irelevant.
Iar dacă influencerul respectiv are o rată de postări de cel puțin 2-3 pe săptămână, într-o lună postarea pe care tu ai plătit-o ca să-ți facă reclamă la afacerea ta, s-a dus. Tu când ai dat ultima dată scroll în jos pe pagina cuiva mai mult de 5-6 postări?
Sute, dacă nu mii de euro pentru o săptămână? Asta vrei? De asta are nevoie afacerea ta?
Colaborarea cu influenceri pe instagram
Aceeași situație și pe instagram. Diferența că aici să zicem că este important dacă afacerea ta se bazează pe ceva vizual și necesită poze. Mulți dintre utilizatorii acestei platforme sunt aici pentru poze, dar zuckerberg s-a răzgândit și dă întâietate conținutului video. Control zero. Vorbim și despre asta imediat.
Dar din nou, după câteva postări, reclama pentru care tu ai plătit o căruță de bani dispare din peisaj după câteva săptămâni. Nimeni nu se va mai uita la ea. Poți să o înrămezi ca să ai amintire. După câțiva ani nici tu nu vei mai găsi postarea respectivă în conținutul influencerului.
Colaborarea cu influenceri pe tik-tok
Am impresia că cineva spune bancuri când îmi spune că i-a dat cuiva bani ca să-i facă reclamă acolo. În primul rând nu cred statisticile oferite de aplicație, luând în considerare firma și zona de unde vine. Acolo oamenii ăia sunt în stare să-ți spună orice, chiar dacă este minciună și continuă la infinit cu minciuna.
Apoi mai este aspectul vârstei utilizatorilor. Întrebați-vă prietenii. Câți dintre ei folosesc aplicația? Dacă rezultatul este zero ar trebui să aveți întrebări legate de eficiența unei campanii acolo.
Personal am văzut majoritatea copii care o folosesc. Iar dacă am văzut și adulți, atunci aveau cont de influencer, aveau alte motive pentru care să fie acolo. Din persoanele pe care le cunosc că folosesc aplicația, nimeni niciodată nu mi-a zis că a cumpărat ceva în urma unei reclame sau că au văzut ceva interesant acolo și pe urmă au cumpărat. Sau sa-mi recomande ceva din ce au văzut pe tik-tok. Nimic. Zero. Poate eu sunt de vină că nu am prietenii care trebuie.
Colaborarea cu bloggeri
Cel mai important. Eu când caut un restaurant bun, dau un search pe google. Dacă vreau să aflu programul la un magazin, intru pe google. Dacă sunt turist în Brașov caut pe google ce să vizitez.
Orice statistici după o reclamă, un blogger îți poate oferi aceleași statistici ca la orice platformă de socializare. Categoriile de vârstă, orele și câți au dat click și pe ce linkuri.
Dar poate ceea ce îi fac unici este faptul că acel articol va fi acolo mult timp de acum încolo. Dispare doar dacă blogul se închide.
Însă, spre deosebire de rețelele de socializare și chiar youtube (care este deținut de google), bloggerul este patron pe conținut. Chiar dacă și google dă faliment sau nu funcționează pentru 24 de ore, articolele lui pot fi găsite prin orice alt motor de căutare. Pe când la facebook, instagram sau tik-tok, dacă acestea pică, nu mai există varianta 2.
Colaborarea cu influenceri pe youtube
Sunt afaceri care ar ieși mai bine într-o prezentare video, dar nici youtube-ul nu este atât de libertin. Dacă pică youtube, conținutul acela nu mai poate fi găsit în altă parte, numai dacă influencerul încarcă acel video pe mai multe platforme video.
Iar dacă nu salvează fiecare video pe care îl încarcă pe youtube, iar youtube dă faliment a doua zi, conținutul lui dispare. La blog mai există multe metode prin care se fac salvări, firma de găzduire este doar o metodă.
Rețele de socializare există doar pentru a socializa
Cel care a creat instagram a vrut să poată transmită ce face el prin poze, nu prin scris. Vă recomand filmul The Social Network, filmul despre facebook, ca să descoperiți motivul pentru care facebook a apărut.
Câte cărți, mașini, case sau orice alte produse ați cumpărat în urma unei poze și 2-3 propoziții de pe instagram sau facebook? Eu înainte să mă decid dacă să cumpăr ceva, citesc amănunțit despre acel produs. Rețelele de socializare nu oferă asta și nu oferă atunci când vreau eu, doar când este activă reclama.
Tu ce fel de afacere vrei să ai?
Lasă un răspuns