Tot scandalul ăsta cu Blue Air care a pornit de ieri este axat foarte mult pe de ce s-a ajuns aici? Ce se v-a întâmpla în continuare? Cine este tras la răspundere? Eu zic că la ultima întrebare ar trebui mulți să se uite în oglindă, pentru că instinctul de a alege cea mai ieftină variantă este motivul real pentru acest balon care a explodat abia acum. Din păcate, problema Blue Air o au și multe alte companii care vor ajunge mai devreme sau mai târziu într-o situație asemănătoare.
Prețurile mici au creat această bulă
În cazul Blue Air problema a început de când a ales să existe ca o companie low cost. Bineînțeles că foarte mulți oameni vor alege varianta mai ieftină, însă din păcate extrem de puțini oameni conștientizează și că ieftin înseamnă pe termen lung o degradare a serviciilor.
Cel mai probabil Blue Air a funcționat până acum cu banii pe care îi rula. Azi lua o suma de bani și plătea ceva. Nu ai cum la un serviciu așa ieftin să ai și extra bani în caz ca apare vreo problemă. De investiții cred că nici nu se mai pune problema.
Pe urmă a venit pandemia care a creat un spațiu mare și negru în bugetul companiei. Dacă au fost afectate companiile mari, cum ar fi putut una low cost să supraviețuiască când pandemia i-a afectat în mod direct?
Bilete de avion cu 10 euro
Perioada biletelor de avion cu 10 euro s-a încheiat, așa cum a mai spus cineva din industrie. Azi am auzit la radio confesiunile unor oameni care spunea că au luat bilete România – Spania cu 60 euro, dus întors pentru două persoane. Alții, pe alte rute cu 15 euro, 30 euro și tot așa. Cum crede cineva că un serviciu poate rămâne la standarde bune cu aceste prețuri când o cursă internă cu trenul costă tot atât?
Oare câți oameni au trecut prin scenarii asemănătoare după ce au cumpărat bilete de avion la prețuri „normale” vs cei care au cumpărat la low cost. Tot la radio am auzit că Blue Air a vândut bilete de avion ieftine pe curse care nu s-au făcut niciodată.
Tot noi plătim prețul acestor greșeli
Guvernul a anunțat că v-a trimite avioane Tarom ca să-i aducă acasă pe oamenii rămași în alte țări pentru că Blue Air și-a suspendat zborurile. Toate astea costă mulți bani. Bani de la Guvern. Bani care s-ar fi putut folosi pe alte lucruri, aici, în țară.
Nu zic că acei oameni nu merita ajutați, nu. Zic doar că dacă ne-am educa puțin și nu am mai întreține aceste firme care vând mai ieftine decât vecinul, nu s-ar mai ajunge în situația ca Guvernul să intervină.
Problema Blue Air o au și multe alte companii
Unul dintre exemple pe care pot să-l dau este transportul de persoane. Toată lumea era super încântată că la ride sharing este mai ieftin decât la taxi. Am prieteni care plăteau doar jumătate de cursă sau discount de 10,20,30 %, după ce că deja era mai ieftin decât la taxi. Șoferul își primea banii fără discount, deci de unde avea firma bani de așa ceva?
Acum, o mulțime dintre acei clienți se întorc la taxi pentru că este exagerat de scump la ride sharing. Aceste platforme de ride sharing au făcut această schimbare altfel ajungeau precum Blue Air. Oricum, încă mai au timp să facă aceeași greșeală. Însă ține doar de noi să plătim prețul corect pentru un produs/serviciu, dacă vrem să fie totul normal, altfel ajungem aici, unde suntem astăzi, plătind cu bani publici pentru că mulți au ales un serviciu mai ieftin care a cedat..
Încă un exemplu este povestea okazii și olx, pe care Vali o explică foarte bine.
Lasă un răspuns